loading...
سایت هیئت رهروان شهدا-جوانان حزب الله
تابلو اعلانات سایت


              بِسْمِ رَبِّ اَلشُّهَدَاءِ وَاَلْصِّدِیقِینَ


                       

http://axgig.com/images/51434918656788225521.gif

        .::به پایگاه اطلاع رسانی هیئت رهروان شهدا-جوانان حزب الله خوش امدید::.   

                                                مدیر سایت


                  
خادمین هیئت بازدید : 0 جمعه 29 دی 1391 نظرات (0)

اهمیت موضوع انتخابات در کشور باعث شده تا گروه های سیاسی به دنبال جذب هنرمندان به عنوان روشی برای تبلیغ باشند. برخی تلاش های رسمی اخیر صورت گرفته در زمینه تعامل و جذب نظر هنرمندان از این موارد است. متن زیر تحلیلی بر این اقدامات و اثر دهی یا بی ثمری آن است.

]">

بقیه ادامه مطلب

هنرمند با هنر خود مي­ تواند جامعه را به سمت انحطاط يا پيشرفت ببرد. اينكه هنر در خدمت چه اهدافی باشد، تعالي يا انحطاط آن را مشخص مي­كند. بيشتر هنرمندان جامعه ما، سعي در حفظ استقلال و هويت خود از منافع گروه­هاي سياسي دارند و سعي مي­ نمايند كه هنر خود را در خدمت منافع اسلام و نظام جمهوري اسلامي قرار دهند. اما در برخي موارد، هنرمندان استفاده ابزاري و سياسي از هنر خود کرده و تلاش مي ­كنند كه منافع يك گروه خاص را پيگيري كنند. در اين نوشتار اثرگذاري و نقش هنرمندان در تبليغات انتخاباتي را بررسي كرده ­ايم.

هنرهای سیاسی

هنر و سياست در حالت كلي مي ­توانند در حمايت يا تقابل از يكديگر باشند. هنر هنگامي كه در تقابل با حكومت باشد، «هنر اعتراضي» و وقتي كه در حمايت از حكومت باشد، «هنر دولتي» است. هنر بایستی رابطه مستقلی با سیاست داشته باشد اما وابستگی هنر و هنرمند به گروه های سیاسی هیچگاه مطلوب نبوده است. گستردگی سیاست در عصر حاضر باعث شده تا جدایی هنرمند از عرصه های سیاسی امری غیر ممکن شود تا آنجا که در بسیاری از موارد علی رغم میل هنرمند این سیاست است که به سمت وی رفته و به یشان چهره سیاسی میدهد.

مقام معظم رهبری در سخنراني كه با اصحاب فرهنگ و هنر در سال 1380 انجام داده­اند، در اين باره مي­ فرمايند: «سیاست در دنیای امروز از هنر استفاده ناشایسته می­کند. اگر بگوییم نمی­کند، دلیل بی­اطلاعی است. نه فقط امروز استفاده می­ کند، بلکه از سابق استفاده می­کرده است».


اصول هنر سیاسی و انقلابی

رابطه هنر و سیاست پس از انقلاب اسلامی مفهوم دیگری پیدا کرد؛ با پیروزی انقلاب اسلامی مفهوم هنر انقلابی توانست چهره ای زیبا و مطلوب به هنر سیاسی دهد؛ مهم­ترين اصول هنر انقلابی عبارتند از:

  • مسئولیت و تعهد هنرمند: هنرمند در مقابل خدا، دیگر انسان­ها و حتی طبیعت مسئولیت دارد و باید سعی و تلاش نماید که هم در قالب هنری و هم در محتوای آن، به دنبال تعالی و رشد جامعه اسلامی باشد.


  • دانش و اندیشه هنرمند: هنرمند باید دارای سطح قابل قبولی از اندیشه و تفکر و دانش باشد و هنر او بر مبنای این اندیشه شکل بگیرد. البته این اندیشه در هنرهای مختلف، متفاوت است و همه هنرمندان در یک سطح نیستند. اگر هنر، بر پایه اندیشه­ای متعالی و متکامل شکل نگیرد، یک هنر بی­هویت و مخرب خواهد بود.


  • زبان گویا و شفاف هنرمند: هنرمند باید دارای زبانی گویا باشد تا بتواند حوادث عظیم را روشن کند و زوایای پنهان آن را تبیین نماید.


  • در خدمت اهداف متعالی بودن: تصور هنر برای هنر اشتباه است یعنی نباید فرض کرد که فلان کار هنری فقط برای خود هنر انجام شود؛ بلکه هنر و هنرمند باید در خدمت یک هدف متعالی و والا قرار گیرد و این در بسیاری از کارهای هنری در دنیای کنونی دیده می­شود.

سیاسی ترین اقدام هنرمندان؛حضور در تبلیغات انتخابات

یکی از مهم­ترین عرصه ­های سیاسی در کشور ما و در کل دنیا، عرصه انتخابات است. هنرمندان در كل دنيا و در كشور ما، هميشه براي حمايت از كانديداي مورد نظر خود و گرم نگهداشتن تنور انتخابات، وارد اين عرصه مي­ شوند و سعي مي­ كنند از شهرت و اعتبار اجتماعي خود در حمايت از يك جريان سياسي استفاده كنند. يكي از بارزترين انتخابات­ ها به لحاظ حضور و شركت هنرمندان در آن، انتخابات رياست جمهوري 1388 بود. در اين انتخابات به اشكال مختلف هنر در خدمت اهداف سياسي گروه­هاي مختلف در آمد؛ از نحوه تبليغات و حضور هنرمندان در كنار نامزدها گرفته تا ساختن فيلم­هاي تبليغاتي براي هر كانديدا و اعلام حمايت هنرمندان از نامزدی خاص به وسیله بيانيه، مصاحبه يا يادداشت سياسي.

هنرمند و تاثیر بر نتایج انتخابات

با تحليل حضور هنرمندان در تبليغات اين انتخابات، به نتايج جالبي دست پيدا مي­كنيم. به صورت كلي مي­توان ادعا نمود كه حمايت يا عدم حمايت هنرمندان از يك نامزد انتخاباتي نقش اثرگذاري در پيروزي يا شكست يك نامزد در انتخابات رياست جمهوري ندارد. در انتخابات رياست جمهوري 1388 بيشتر هنرمندان- بخصوص هنرمندان عرصه سينما- از ميرحسين موسوي حمايت كردند، پس از وي، مهدي كروبي داراي بيشترين حامي در بين هنرمندان بود و بعد از اين دو نفر، محمود احمدي نژاد قرار داشت، كه داراي حاميان كمتري از بين هنرمندان بود. حمايت اغلب هنرمندان در انتخابات از ميرحسين موسوي، يك حمايت كم اثر و عدم حمايت اغلب هنرمندان از احمدي نژاد نيز، يك عدم حمايت كم اثر بود. چنین انفاقی را در انتخابات رياست جمهوري 1384 نيز می توان مشاهده نمود؛ در آن انتخابات، مصطفي معين، اكبر هاشمي رفسنجاني و محمدباقر قاليباف داراي بيشترين حامي در بين هنرمندان بودند، ولي هيچيك از آنان نتوانستد در انتخابات پيروز شوند، در حالی که پیروز آن انتخابات کمترین حمایت را هنرمندان دریافت نمود.

انتخابات رياست جمهوري 1392 و حضور هنرمندان

انتخابات رياست جمهوري يازدهم در خرداد ماه 1392 برگزار خواهد شد و گروه­هاي مختلف سياسي از مدت­ها پيش در پي آمادگي براي حضور در اين انتخابات هستند. يكي از بحث­هاي مهم در اين دوره از انتخابات نيز، بحث حضور هنرمندان در عرصه تبليغات و حمايت از يك كانديداي مشخص است. برخي گروه­ها سعي دارند از هم­اكنون با رايزني با هنرمندان مختلف، از حمايت آنان در انتخابات رياست جمهوري استفاده كنند؛ حاميان دولت يكي از اين گروه­هايي است كه سعي دارد از اعتبار هنرمندان در جامعه استفاده کرده و كانديداي خود را در جامعه مطرح نماید. محمد علي كشاورز يا همان پدر سالار سال­هاي پيش، درباره حمايت از كانديداي دولت مي­گويد: «مناعتراف مي­كنم که مهندس مشائی کسی است که فرهنگ را می شناسد، مردم کشورش، آداب و رسوم مملکت خود را می­شناسد و اگر ایشان بیایند برای ریاست جمهوری بسیار خوب است. دوست دارم اولین کسی باشم که از مهندس مشایی دعوت کنم که برای کاندیداتوری ثبت نام کنند».

حضور هنرمندان در چندين سال گذشته در مراسم حج عمره و تمتع را نيز مي­توان يكي از نمونه­هاي تبليغات براي رياست جمهوري دانست؛ اين حضورِ تبليغاتي داراي اشكالاتي است، زيرا هنرمنداني كه در مراسم حج حضور مي­يابند همگي توانایی ثبت نام و حضور در حج از طريق عادي را دارند و دليلي ندارد كه ارگان يا نهادي براي حمايت و تشويق، آنان را به حج اعزام نماید. تشرف هدفمند و با سهمیه هنرمندان به سرزمین وحی آفاتی را نیز به همراه داشته است که از آن جمله نحوه پوشش آنان در مکه و مدینه را می توان نام برد. لازم به ذکر است که تا قبل از اتفاق امسال، تشرف هنرمندان به سرزمین وحی بدون هیچ تلاش دولتی از سوی خود هنرآفرینان صورت می گرفت که آفات کنونی را به همراه نداشت.

نتيجه­ گيري

در مجموع مي­توان گفت كه هنر و هنرمند تا هنگامي كه در خدمت منافع يك حزب يا جريان خاص سياسي قرار نگرفته است، محبوبيت زيادي در بين مردم دارد و هنرمندان بايد تلاش نمایند كه استقلال خود را از گروه­هاي مختلف حفظ كنند. همچنين بايد دانست كه حضور هنرمندان در عرصه انتخابات، يك ابزار و وسيله بسيار مؤثر در تبليغات رياست جمهوري نيست، از همین رو گروه های مختلف سیاسی می بایست ضمن دوری از چنین اقدامات بی ثمر و پر هزینه تبلیغی سعی در ارائه کارنامه عملی خود به عنوان بهترین روش تبلیغاتی داشته باشند.




ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
هیئت رهروان شهدا توسط جوانان و نوجوانان طرح صالحین بسیج شهید فخار مقدم در سال85تاسیس شد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    حمایت از
    جلسه هفتگی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 27
  • بازدید کلی : 119
  • ارتباط با ما

      تلفن گویا:

      0939557194۷

      سامانه پیام کوتاه:

      ۳۰۰۰۶۱۷۹۰۰۰۰۱۴

      سایت کانون مداحان ما:

      madah72.sub.ir

      سایت طرح صالحین بسیج ما:

      110salehin.blogfa.com

      ایمیل ما:

      110alamdar@mihanmail.ir